Nakreslime jednoduché obrázky

Čo budeme robiť

  • kesliť jednoduché obrázky pomocou korytnačej grafiky

Čo už musíme vedieť

  • základné príkazy korytnačej grafiky z Comenius Loga – dopredu, vľavo, vpravo, vzad, opakuj, zmaž

Naučíme sa

  • čo je v Imagine iné ako v Comenius Logu, ako vkladať na stránku tlačidlá a ako ich využívať

Základné príkazy
 

Príkazy na pohyb korytnačky, ktoré poznáme z Comenius Loga fungujú aj v prostredí Imagine. Keďže budeme pracovať v slovenskom prostredí, môžeme príkazy písať s diakritikou, teda s mäkčeňmi, dĺžňami... (ak nechceme, nemusíme).

Vyskúšajme si niektoré základné príkazy v príkazovom riadku – nakreslime napr. jednoduché písmeno T

? do 100 vp 90 do 50 vz 100

Príkaz zmaž

Tento príkaz má iný účinok ako v Comenius Logu – plocha sa zmaže, ale korytnačky zostávajú na rovnakých miestach, kde sa nachádzali (neprejdú do svojej domovskej pozície, nenatočia sa do svojho základného smeru). Ak chceme, aby sa korytnačky vrátili do domovskej pozície a základného natočenia, použijeme príkaz znovu. Vyskúšajme
? zmaž ; korytnačka zostala tam, kde dokončila písmeno T
? znovu ; korytnačka sa vrátila do domovskej pozície (0,0) a natočenia na sever

Farebné a hrubé pero

Aby korytnačka kreslila farebným perom, použijeme príkaz nechFarbaPera alebo skrátene nechFP. Ak nevieme, akú farbu by sme chceli, môžeme stlačiť tlačidlo <Enter> a otvorí sa nám pomôcka Farby, kde si môžeme farbu vybrať alebo namiešať. Niekoľko farieb v Imagine má svoje pomenovanie ako napr. "biela, "hnedá3, "tehlová7, atď. Podobne funguje aj príkaz nechHrúbkaPera alebo skrátene nechHP, kde môžeme nastaviť hrúbku pera korytnačky.

Vyskúšajme obidva príkazy a nakreslime hnedú zástavku – paličku a na nej štvorec s dĺžkou strany 100 a s hrúbkou 5

? znovu
? nechFP "hnedá
? nechHP 5
? do 100
? opakuj 4 [do 100 vp 90]

Tlačidlá

Vloženie tlačidla, definovanie udalosti

Aby sme základné príkazy nemuseli stále vypisovať, môžeme ich dať na tlačidlá. V Comenius Logu bolo k dispozícii Okno tlačidiel, v Imagine však využijeme tlačidlá, ktoré môžeme vložiť priamo na stránku, samostatne ich posúvať, zväčšovať, dávať na ne obrázky... Ikonu na vkladanie nového tlačidla nájdeme v hornom páse tlačidiel – vyberme ju a tlačidlo položme na stránku. Potom kliknime pravým tlačidlom myši na toto tlačidlo a v jeho pravoklikovom menu vyberme Zmeň t1. Tlačidlu zmeňme Popis a Udalosť priZapnutí na základný príkaz znovu. Stlačme OK.
 


 

Zmena veľkosti a umiestnenia tlačidla
 

Na stránke sa objavilo tlačidlo s nápisom znovu, ktorý sa však celý nezmestí na jeho základnú veľkosť – zväčšime ho: prejdime do jeho pravého dolného rohu, stlačme <Ctrl> a zároveň aj pravé tlačidlo myši – kurzor sa zmení na a ťahaním môžeme upraviť veľkosť tlačidla.

Ak chceme niektoré tlačidlo premiestniť z jeho pravoklikového menu vyberme Presúvaj t1 a tlačidlo ťahajme na novú pozíciu.

Rovnakým spôsobom vložme na stránku tlačidlá na pohyb dopredu 100, zatočenie vpravo 90, vľavo 90, prípadne s inými príkazmi.
 

Zapíšme projekt

V menu Súbor vyberme Uložiť súbor ako... a v pomôcke, ktorá sa nám otvorí, zapíšme jeho meno

Záver

Takto sme vytvorili jednoduchý projekt, v ktorom si môžeme skúšať kresliť obrázky v priamom režime pomocou tlačidiel – príkazy nemusíme stále vypisovať, stačí stláčať tlačidlá.



Úlohy

1. Nakreslite pomocou vložených tlačidiel nasledujúce jednoduché obrázky: zástavku, ventilátor, okuliare.

2. Vložte na stránku ďalšie tlačidlá s nastavením farieb a nakreslite štvorec s rôzne zafarbenými stranami

3. Vymyslite nejaké ďalšie príkazy, vytvorte pre ne tlačidlá a nakreslite pomocou nich vlastný obrázok.